Tworzenie się kamienia nazębnego
i jego oddziaływanie na organizm.

Usuwanie kamienia nazębnego

Bakterie pozostawione na zębach podczas nieprawidłowego lub zbyt krótkiego czyszczenia tworzą, początkowo niezauważalny, osad. Jego szorstka powierzchnia sprzyja coraz szybszemu i mocniejszemu przywieraniu kolejnych bakterii. Po ok. 48 godzinach nieusunięty osad staje się twardy i mocno przywiera do zęba, co sprawia, że jest prawie niemożliwy do usunięcia przez szczotkowanie. Powtarzający się codziennie opisany powyżej cykl tworzy widoczny kamień.

Czy naprawdę warto usuwać kamień?

4 główne powody, dla których warto usuwać kamień.

Niszczenie zęba przez kamień nazębny1

Kamień niszczy ząb. Bakterie obecne w kamieniu wytwarzają kwasy, które mogą niszczyć szkliwo zęba i powodować próchnicę.

Niszczenie dziąsła przez kamień nazębny2

Kamień niszczy dziąsło wokół zęba. Bakterie wytwarzają również toksyny, które powodują stan zapalny dziąsła wokół zęba. Objawia się on jego opuchnięciem, zaczerwienieniem oraz krwawieniem. Zęby nabierają charakterystycznego żółtego koloru. Dziąsła są obolałe oraz pojawia się przykry zapach z ust.

Niszczenie kości przez kamień nazębny3

Kamień niszczy kość. Nieusuwany systematycznie kamień stopniowo obrasta ząb i jak lodowiec przesuwa się w stronę wierzchołka korzeni. Niszczy on więzadła łączące korzenie z kością. Powstaje stan zapalny kości. Ząb zaczyna się ruszać.

Wpływ kamienia nazębnego na kondycję całego organizmu4

najnowsze badania dowodzą, że bakterie tworzące kamień nazębny krążą w krwiobiegu i mogą uszkadzać tętnice w sercu oraz mózgu, wywołując zawały i udary. Bakterie wywołujące paradontozę zwiększają zapadalność na choroby układu krążenia w większym stopniu niż palenie papierosów.

Jeżeli nie ma innych zaleceń, poziom kamienia powinien być kontrolowany co 6 miesięcy.

Jak przywrócić zębą ich blask?

Etapy postępowania lekarza lub higienistki przy profesjonalnym usuwaniu kamienia w gabinecie stomatologicznym:

Wygląd zębów przed usunięciem kamienia nazębnego
Wygląd zębów po usunięciu kamienia nazębnego

Usuwanie kamienia za pomocą specjalnej końcówki przenoszącej drgania ultradźwiękowe, które ułatwiają i umożliwiają odłączenie się przyklejonego do zęba kamienia.

Piaskowanie w celu usunięcia pozostałego na zębach osadu.

Polerowanie, które czyni powierzchnię zębów gładką, co w największym stopniu przeciwdziała ponownemu przyklejaniu się osadu- bakterii.

Wybielanie – tak przygotowane zęby mogą zostać poddane procesowi wybielania.

Fluoryzacja – zastosowanie stężonego preparatu fluoru, który przywraca równowagę mineralną w szkliwie zębów odsłoniętych spod kamienia.

Jak powstaje kamień na zębach?

Bakteryjna błonka ślinowa - niewidoczna gołym okiem

1Po kilku godzinach od umycia zębów, bakterie stanowiące florę jamy ustnej zaczynają osadzać się wraz ze śliną na powierzchni zębów. Tworzą niewidoczną błonkę na której intensywnie kolonizują kolejne szczepy bakterii.

Powstanie widocznej płytki bakteryjnej

2Nieusunięta w trakcie codziennego szczotkowania błonka po kilkunastu, kilkudziesięciu godzinach staje się zorganizowaną kolonią bakterii. Ma ona wygląd żółtawego miękkiego nalotu. Jej masę w około 70% stanowią bakterie a pozostała część to resztki pokarmowe, nabłonek i śluz jamy ustnej. W tej fazie płytka nie jest możliwa do usunięcia poprzez intensywne płukanie a tylko poprzez dokładne, prawidłowe szczotkowanie i czyszczenie nicią dentystyczną.

Powstanie zmineralizowanej płytki - kamienia nazębnego

3W ciągu kolejnych kilkunastu, kilkudziesiciu godzin, nalot mineralizuje się, twardznieje i staje się niemożliwy do usunięcia nawet przez szczotkowanie. jego masa stale się powiększa. Powstały kamień nazębny można usunąć już tylko w gabinecie stomatologicznym.