Wyrwany ząb - destrukcyjna luka.

Wyrwany ząb – destrukcyjna luka

W pełnym łuku zębowym każdy ząb ma swoje dokładnie określone miejsce. W odpowiedni sposób kontaktuje się ze swoim sąsiadem z prawej i lewej strony oraz z przeciwstawnym zębem. Pozostaje stabilny i nie przemieszcza się. Powstanie jakiegokolwiek braku zębowego powoduje zachwianie tej idealnej równowagi. Rozpoczyna się niżej pokazany łańcuch 5 najważniejszych destrukcyjnych i często nieodwracalnych konsekwencji, będących wynikiem nieuzupełnienia brakujących zębów.

Czy warto uzupełnić wyrwany ząb?

Szczeliny między zębami<br />
i zapadanie się dziąsła

1Na skutek przychylenia zębów w kierunku luki, powstają przerwy między zębami. Są one nieestetyczne oraz sprzyjają stanom zapalnym dziąsła.

2Wyzwalane podczas żucia pokarmów siły powodują przekrzywianie się zębów w kierunku luki. Zaburza się symetria uśmiechu.

3Uciskana podczas jedzenia kość wyrostka zębodołowego (miejsce po usuniętym zębie) zanika, pociągając za sobą zanik dziąsła. Wykonane po pewnym czasie (rok do kilku lat) uzupełnienie, np. mostu, dla osiągnięcia pięknego, naturalnego wyglądu może wymagać zabiegu regeneracji kości.

Wysuwanie się zęba na skutek braku oparcia z góry

4Ząb dolny, na skutek braku kontaktu z przeciwstawnym zębem górnym, systematycznie wysuwa się do góry. Osłabia to jego utrzymanie w kości. Ząb staje się przeciążony, co doprowadza do jego silnego rozchwiania, a w konsekwencji do usunięcia.

Nieprawidłowy zgryz na skutek destrukcyjnej luki

5Powstaje nieprawidłowy zgryz, który może doprowadzić do zmian w stawie skroniowo-żuchwowym – objawiają się one silnymi bólami głowy. Zostaje zaburzony kontakt zębów szczęki i żuchwy. Kontakt przeciwstawnych zębów zmienia się z płaszczyznowego na punktowy. Zmniejsza się efektywność żucia.

10 zaleceń po ekstrakcji zęba

1. Założony tampon trzymać w ustach przez pół godziny.
  2. Dwie godziny nie jeść i nie pić (zwłaszcza przez słomkę).
  3. Nie palić papierosów przez 24 godziny.
  4. W miarę możliwości nie wydmuchiwać nosa przez 24 godziny.
  5. W razie bólu lub niewielkiego krwawienia stosować zimne okłady na policzek w okolicy usuniętego zęba.
  6. Myć zęby tego samego dnia, przy czym płukanie wykonać bardzo delikatnie. Niczym nie dotykać rany.
  7. Przez 48 godzin unikać dużego wysiłku fizycznego, np. ćwiczeń siłowych, dźwigania.
  8. Przez dwa dni spożywać tylko lekko ciepłe potrawy.
  9. Po 24 godzinach od momentu usunięcia zęba można rozpocząć płukanie jamy ustnej wskazaną płukanką. Należy pamiętać,
    aby robić to bardzo ostrożnie, żeby nie wypłukać skrzepu.
  10. W razie bólu i obrzęku lub innych niepokojących objawów zgłosić się na wizytę.